Najczęściej zadawane pytania


1. Co to jest SPAM?

Spam to zazwyczaj niechciane, niepotrzebne, wysyłane w nadmiarze wiadomości elektroniczne. Najbardziej uciążliwy jest spam przesyłany za pośrednictwem poczty elektronicznej. Spotykany jest również spam w komunikatorach (np. ICQ czy Gadu-Gadu). Najczęściej spam wysyłany jest masowo. Głównymi przesłankami, aby określić wiadomość mianem spamu, są trzy następujące warunki które muszą występować jednocześnie:

  • Odbiorca nie wyraził zgody na otrzymanie tej wiadomości.
  • Treść wiadomości jest niezależna (lub różni się nieznacznie) od tożsamości odbiorcy.
  • Na podstawie treści wiadomości można przypuszczać, iż nadawca na skutek jej wysłania może odnieść zyski nieproporcjonalne w stosunku do korzyści odbiorcy.

2. Co nie jest spamem?

  • Spamem nie jest przesyłka na którą odbiorca wyraził zgodę
  • Nie są spamem wiadomości przesyłane przez wirusa, ponieważ najczęściej dzieje się to bez wiedzy i zgody właściciela adresu
  • Dozwolone jest wysyłanie wiadomości na adres ogólnie dostępny na stronie www, pod warunkiem , że znajduje się tam informacja, że na dany adres można wysyłać oferty o konkretnej tematyce. Brak tej klauzuli nie wyraża automatycznie zgody odbiorcy na otrzymywanie niezamawianych ofert

3. W jaki sposób mogę ustrzec się przed otrzymywaniem niechcianej korespondencji?

  • Nigdy nie podawaj publicznie swojego adresu e-mail w niezabezpieczonej postaci np. na stronie www, forach i grupach dyskusyjnych
  • Jeśli na jakiejś witrynie wymagane jest podanie adresu e-mailowego, sprawdź jakie obowiązują na niej zasady prywatności oraz upewnij się do czego ten adres może zostać wykorzystany
  • Warto zwrócić uwagę przy wypełnianiu formularzy ponieważ bardzo często zdarza się, że opcja zezwalająca na wykorzystanie adresu e-mail oraz danych osobowych zaznaczona jest automatycznie
  • Nie nawiązuj interakcji z wiadomościami spamerów, nie odpowiadaj na ich listy, nie klikaj w żadne linki, nie "wypisuj się" ponieważ bardzo często jest to dla nich jedynie sygnał, że Twój adres jest aktywny
  • Sam nie spamuj, unikaj przesyłania innym wiadomości do których masz wątpliwości
  • Nie przesyłaj listów łańcuszkowych
  • W sytuacji uciążliwego spamu, należy zgłosić to do administratora serwera z którego została wysłana wiadomość wraz z przesłaniem treści niechcianej korespondencji lub Fundacji Rozwoju i Ochrony Komunikacji Elektronicznej

4. Zarejestrowałem swój adres e-mail na e-liście Robinsona, dlaczego wciąż otrzymuję niechcianą korespondencję?

E-lista Robinsona jest projektem do którego firmy i osoby trzecie mogą przystąpić dobrowolnie. Odpowiedzialne firmy, którym zależy na szanowaniu użytkowników sieci Internet, mają prawo korzystać z e-listy Robinsona celem poszanowania woli osób, które nie wyraziły zgody na otrzymywanie jakiejkolwiek korespondencji drogą elektroniczną (oczywiście poza korespondencją prywtną).
Fundacja jako podmiot prowadzący e-listę Robinsona nie ponosi odpowiedzialności za to które firmy korzystają z e-listy Robinsona.


5. Jaką mam gwarancję że mój adres nie zostanie wykorzystany do spamowania?

Żadne adresy e-mail nie są przechowywane w systemie e-listy Robinsona. Przechowywany jest jedynie ich "cyfrowy odcisk" w postaci skrótu MD5. Użytkownik ma więc pewność, że przez podanie swojego adresu e-mail na tej stronie, adres ten nie zostanie wykorzystany do spamowania (ponieważ nie zostaje on nigdzie zapisany).


6. W jaki sposób korzystać z Listy Robinsona?

Jeżeli jesteś osobą, która chce uszanować prywatność użytkowników e-listy Robinsona, zarejestruj się na naszej stronie a otrzymasz dostęp do listy. Pobrany plik e-listy Robinsona zawiera listę zakodowanych adresów e-mail. Aby sprawdzić czy dany adres jest wpisany na e-listę Robinsona, należy zrobić odcisk MD5 interesującego nas adresu (adres powinien zawierać tylko małe litery), a następnie sprawdzić czy taki ciąg znaków znajduje się na liście.